Alla inlägg den 28 december 2008

Av phoenix - 28 december 2008 23:26

Ja det uttrycket har väl de flesta hört? Men det stämmer inte riktigt hemma hos oss. Phoenix och Mio är nämligen väldigt goda vänner. Det är väldigt vanligt att hon söker upp honom och lägger sig på golvet och låter honom slicka, nafsa och busa med henne. Dom är så söta! Ibland kommer hon fram till honom och gnider huvudet mot hans:) Försökte knäppa lite kort på dom nu ikväll, gick väl så där. Det är ju alltid nån av dom som vrider på huvudet eller blundar så fort man knäpper...


Visst är dom söta tillsammans???




Av phoenix - 28 december 2008 19:33

Idag var det träning i Järved igen. Trodde att vi skulle bli en till idag men efter att jag och Ulla stått en bra stund på Ullas gård och väntat så ringde jag upp och den sista personen och det visade sig att hon inte kunde komma. Trist, är ju roligare när man är många:( Men då packade vi in oss i bilen och åkte till samma ställe som förra gången.


Den här gången fick Casper börja. Körde två stycken dubbelmarkeringar till att börja med och dom klarade han väldigt bra. Lite tveksam till måsen men i övrigt inga problem. Var så söt, efter den första dubbeln gick jag och hämtade fåglarna hos Ulla och då retades jag lite med Casper och busade lite med fåglarna. Han jagade mig lite och blev väldigt intresserad. När han sedan hämtade första fågeln i markeringen så vänder han på huvudet och utmanar mig. Typ, kom igen då, nu tar jag fågeln så nu får du jaga mig. Vid nästa markering tar han upp fågeln kommer fram och ställer sig framför mig innan han tvärvänder och springer med den till matte. Hur söt var han inte då??? Därefter fick han köra ett sök. Hittade 4 stycken fåglar innan matte bröt.


Nu var det Phoenix och Easys tur. Tog ut båda och Phoenix fick starta med en dubbelmarkering. Det var inga som helst problem. Han mindes bra vart den andra fågeln hade landat. Sen gjorde vi två linjetag. Två stycken låg på rad efter en stig och den sista låg utlagd åt ett annat håll. Den var dold. På första linjetaget gjorde han det bra. Lite vinglig på vägen ut men i övrigt bra. Vid andra skicket på samma stig så ville han dierkt vika av åt vänster istället för att gå rakt ut. Fick ta in honom tre ggr och sedan flytta fram innan det blev rätt. Sista gjorde han bra. Måste träna mer på detta...


Easys tur och han klarade både markeringarna och linjetaget bra idag. Riktigt duktig kille var han. Phoenix skötte passiviteten bra, inget gnäll. Därefter la vi ut ett sök med åtta fåglar. Idag var vi våghalsiga och testade att skicka ut båda hundarna samtidigt för att se hur det skulle gå. Dom imponerade storartat på oss. Båda två jobbade individuellt och struntade i vart den andre gick. Plockade utan problem in alla 4 fåglar var. Blev grymt imponerad av dom! Trodde inte att dom skulle klara det så bra som dom gjorde. Är så himla imponerad av killarna!


Därefter hämtade vi Casper igen och grabbarna fick springa omkring och busa. Casper hade det lite jobbigt för han ville busa med Phoenix men han hittade en pinne som han hellre ville ligga och gnaga på. Casper stod framför honom och hoppade, studsade, gjorde lekinviter, skällde och gnällde utan att få någon större respons av Phoenix. Provade då att rida lite på honom och tände han till. Skällde ifrån rätt bra åt honom...


Tillbaka hos Ulla så la vi alla tre på en platsliggning. Phoenix och Casper på kanterna och Easy i mitten. Lät dom ligga i 2,5 minut och det gick jättebra. Idag fick Ulla sen kommendera upp både Casper och Easy medan Phoenix  fick ligga kvar för att han ska lära sig invänta mitt kommando. Det funkade jättebra!


Morgondagen blir nog rätt lugn. Ska ta en lång och skön promenad på förmiddagen och på eftermiddan blir det troligtvis dummyträning för min och Phoenix del.


Nästa gemensamma träning blir på nyårsdagen. Får se om vi får med oss nån mer, annars blir det enbart jag och Ulla.

Ovido - Quiz & Flashcards