Alla inlägg den 24 juni 2008

Av phoenix - 24 juni 2008 14:29

Ja efter mycket funderande hit och dit bestämde jag mig för att låta Phoenix pröva på ett viltspår. Får se sen hur mycket jag kommer köra med honom. Finns vissa som säger att det är smartare att börja med bruksspåret eftersom att hundarna oftast är mer intresserade av viltspår. Har de då testat vilt så går de inte på brukset. Men det kändes intressant att testa ett kort litet spår och se vad han gjorde. Så vi åkte upp på Skyttis och jag la ett jättekort spår på ca 25-30 meter. Det fick ingen liggtid alls i princip utan jag gick bara bort och plockade ut Phoenix ur bilen och visade på honom på spåret.



Först stod han bara och slickade i sig blodet på startfläcken och jag trodde att det skulle gå åt skogen men sen när han var klar med det så följde han spåret till nästa droppe, mer slickande och sen vidare. Tappade av åt vänster två ggr, men hittade tillbaka till spåret igen. Efter några bloddroppar så slutade han slicka på dom och följde spåret vidare. När han hittade klöven var det en intresserad kille som direkt la sig och gnagde på klöven. Klarade spåret snabbt och med enbart två tappt. Båda dessa var i början och sen gick han klockrent. Var visserligen ett väldigt kort, nyblodat, rakt spår som gick i bra terräng men det var iaf första gången och han är ju bara en liten valp så jag tycker att han gjorde ett STORSTILAT jobb! Matte är såååå stolt över lilleman:)


Så här såg han ut när vi kom hem igen, blodig och fin:P




Ovido - Quiz & Flashcards