Alla inlägg den 4 juli 2009

Av phoenix - 4 juli 2009 14:56

Idag var vi uppe med tuppen. Fixade frukost till mig, fika att ta med, packning samt frukost till Phoenix. Sen blev det en kort rastning innan vi åkte för att hämta Ulla och Casper för vidare färd mot Söråker och viltspårsprov.


På vägen ned kör vi om en Mazda men efter kanske 300 meter kör Mazdan om oss igen. Sen ligger den framför oss som en bromskloss tills vi är inne i Härnösand. Där är det dubbelfil inne i stan och Mazdan lägger sig i innerfilen. Eftersom jag redan vet att man måste ligga på yttern om man ska till Sundsvall så ligger vi kvar där. Kör upp jämsides med Mazdan och ligger sedan så. När filerna går ihop försöker Mazdan tränga sig in framför oss vilket inte går. Den lägger sig då i baken på oss och försöker ta sig förbi. I stigningsfältet utanför Härnösand kör jag om en bil och då lägger sig Mazdan i samma fil som vi och vill om. När jag ökar hänger den dock inte med utan vi blir av med den. Kändes verkligen som en mansgris som inte kunde ta att två kvinnor i en mesig Skoda körde om honom...


När vi kom fram till Söråker var vi fundersamma på om vi skulle hitta till Gumböle där spåren skulle vara. Det var dock skyltat fint fram till byn. Vi kör upp mot de två hus som finns där och ser en stor skylt med info om id-märkning, viltspårskurser och hunduppfödning så vi antar att vi är på rätt spår. När vi kommer fram finns det ytterligare en skylt, Lowes bantarskola.... Rätt är vi och vi anmäler oss och hundarna.


En av domarna kommer fram och talar om att han ska ha hand om tollarna idag men att först ska han gå med en annan hund. Jag ska bara bekanta mig med henne först säger han och får då en tax av en kvinna. HJÄLP är min första tanke, har grythundsklubben (som vi ska gå för idag) egna varianter. Går domaren ensam med hunden i spåret??? Hur ska det gå? Men som tur var så var det inte så, han skulle bara föra en annan hund genom ett prov, det var dock en annan domare som dömde.


Det var två hundar före våra så vi fick vänta inne i skogen på att det skulle bli vår tur. Från att ha varit svalt och molnigt blev det nu soligt och hett. Inte bra för hundarna. Ulla och Casper får första spåret av oss. Tydligen var det inte hans dag idag. Började med att ta helt fel riktning i spårstarten och hade sedan fler tappt längs spåret. Inget pris för dom idag:(


Sen var det Amos tur och han skötte återigen sitt arbete kanon! Ett första pris och fina lovord till Amos av domaren. Riktigt duktigt av honom att klara två spår i sån hetta som han har gjort. Han imponerar verkligen på mig!


Phoenix gick sist. Rastade honom medan Amos gick men bajsa ville han inte. Satte honom inför spårstarten och selade på. Sen ville domaren säga några ord vilket ledde till att myrorna började kalasa på Phoenix som la sig och rullade. Fick sätta om honom innan vi kunde starta. Han går iväg bra men jag trodde verkligen att han var på fel väg, framför oss låg nämligen 2 stycken otroligt stora träd över stigen och jag kunde inte för mitt liv förstå hur vi skulle ta oss över dom. Men alldeles framför dom så vek han av och rundade dessa så han var helt rätt, bara matte som inte hade koll. Sen gick han jättefint en lååång period innan vi först passerade en liten bäck och sedan kom in i ett party med massor av täta nässlor. Där ringade han och ringade och ringade. Till slut kom han på vart spåret ledde och gick vidare. Spårar nästa sträcka och vinkel bra. Men på fjärde sträckan tog han helt slut. Hamnade av spåret och istället för att ringa så strosar han på, luktar lite här och snusar lite där och kommer längre och längre från spåret. Jag är mycket väl medveten om att han inte vet vad han gör men avvaktar eftersom att han ska arbeta självständigt. Gav honom lite vatten men det uppskattades inte av honom. Till slut plockar domaren tillbaka honom. Då spårar han vidare, dock väldigt svajigt.


Efter skottet spårar han fint nedför en backe men sen är han borta igen, vändes och rusar upp för backen igen och domaren tar tillbaka honom. Han spårar vidare då och hittar slutligen klöven. Den här gången var det en rådjursklöv vilket han inte uppskattade lika mycket som älgen. Först verkade han tveksam, är det verkligen den här jag ska hitta???


Vid prisutdelningen fick vi oss en tankeställare. Det började med André och Amos där Amos fick jättefin kritik MEN hans förare måste träna mer! Vadå tänkte jag och fattade noll. Vad ska han träna på??? Sen fick jag och Phoenix samma kritik, suveränt duktig på att spåra men föraren är för dålig. Ulla fick inte ens ett protokoll! Var tvungen att fråga domaren efteråt om vad han menade. tydligen ville han att man skulle hjälpa hunden mer i spåret. Vi har ju fått lära oss att man ska vara helt tyst och lita på sin hund. När Phoenix tappade skulle jag ha ntagit tag i linan och ringat tillbaka honom själv på spåret. Vem kunde tro något sånt??? Tänk så olika det kan vara... Vi slutade på ett tredje pris idag, kändes mindre skoj. Bara att bita ihop och försöka igen. Får försöka hitta svalare väder vid nästa prov dock.


STORT GRATTS till André och Amos! Vad duktiga ni är! Tack till Ulla, André och Yessica för trevligt sällskap under dagen!


Ovido - Quiz & Flashcards