Alla inlägg den 9 juli 2008

Av phoenix - 9 juli 2008 17:51

Ja igår var vi i Kramfors och kollade på lydnadstävlingar. Jag och Phoenix skjutsade min syster ned redan på förmiddagen och tillbringade dagen i mamma och pappas hus. De var i Umeå så Frida hade lovat sköta om Freja. Passade på att tvätta bilen när vi hade tillgång till vattenslang så nu är den fin inför helgens bravader.


När vi kom till Väja så såg vi inte till någon av våra kompisar så vi satte oss ute och väntade. Då kom det fram en tjej med en tollarvalp! Visade sig att denna var ca 2 veckor äldre än Phoenix och kom från Renarders kennel. Hon skulle tävla med sin vuxna hanhund som jag idag insåg är halvbror till Phoenix! Båda två är söner till Ehmil, synd att man inte visste det då!


Först in på banan var Fox. Under platsliggning klev en pudel upp i en av grupperna, gick fram till Rottweilern som låg bredvid och ställde sig och nosade på den. Rottisen låg kvar ända tills kvinnan som ägde pudeln kom och hämtade den, när hon skulle gå iväg klev rottisen upp och då blev det lite bråk dem i mellan... Foxen skötte sitt program väldigt fint, fick höga poäng genomgående, sen kom hans paradnummer- Ställande under gång. Brukar inte vara nåt problem men när Gizela var på väg tillbaka igen så satte sig plötsligt Fox ned och åkte kana på baken. Tydligen började det klia alldeles fruktansvärt och då fick han så klart en nolla på det momentet. 30 poäng borta direkt och Foxens LP-rosett var borta. Blev ett andra pris istället. Vi håller tummarna vid nästa start istället!


Easy klarade sig lika fint. Linförigheten såg riktigt bra ut idag, den är annars varken Easys eller Ullas favorit men nu fick han en 7:a. Men sen körde det ihop sig på samma ställe som för Foxen. När Ulla kommenderade stanna så tyckte Easy att hon sa ligg så han la sig och även han fick då en nolla och blev av med 30 poäng. Även Easy fick ett andra pris men hade fina poäng i alla andra moment.


Tycker att det var fina insatser av Övikingarna idag. Ni var duktiga sen får man ta att det strular ibland. Men jag förstår vad du menade Ulla! Jag tänker ju exakt lika som dig i den frågan:) Lite kuriosa, tredje tollaren, Phoenix halvbror Sigge nollade också ställadet och fick ett andra pris. Är det nån speciell tollargen som lyser igenom???

Av phoenix - 9 juli 2008 17:45

Var tvungen att gå ut och kasta truten igen för att se om det var en engångsföreteelse. Sagt och gjort, tinade pippin och tog med syster och Phoenix ut igen. Nu var han med direkt och studsade iväg direkt när jag kastade fågeln. Jätteduktig var han på att bära trots att fågeln är så pass stor. Han tappade taget ibland men då stannade han direktoch plockade upp den igen. Han var relativt duktig på att komma med pippi även idag men några gånger vart frestelsen för stor och han la sig med den.

Av phoenix - 9 juli 2008 17:31

Ja nu har familjen utvidgats med en till kissemiss. Hade ju tre stycken men Magda gick ju bort i julas och Freja bor numera hemma hos mina föräldrar. Hade länge tänkt att två skulle få räcka men när Susanne mailade bild på sitt nyaste tillskott, lilla Mia (numera Mio) så kunde jag inte säga nej. Det var det sötaste jag någonsin skådat.


Redan när jag skaffade Magda hade jag bestämt att det skulle bli en långhårig katt men när hon växte upp så försvann lurvet i pälsen och hon utvecklades till att i bästa fall kunna kallas semilånghårig om ens det. Sen dök Molly upp och det såg ju ut som att hon skulle bli långhårig men hon blir bara mer och mer korthårig.. Med Mio tror jag lyckan har vänt, hennes päls är nåt helt annat än vad både Magda och Molly har visat upp. Så nu gör vi ännu ett försök att få en långhårig kisse här hemma.


Det har fungerat väldigt bra med Molly och Mio. De har jagat varandra, busat och härjat sen hon kom hit. Tror att dom två kan få det riktigt trevligt ihop framöver. Mio verkar ha kommit bra tillrätta här, hon har kissat och bajsat på rätt ställe samt ätit en massa torrfoder. Måste försöka skaffa en matskål till henne med. Frejas skickade jag ju till Kramfors när hon flyttade dit och det vore ju lite elakt att inte ge Mio en egen med.


Här kommer lite bilder på underverket. Tack till Susanne och Djurskyddet för att jag fick köpa både henne och Molly!

Ovido - Quiz & Flashcards