Alla inlägg under februari 2009

Av phoenix - 18 februari 2009 21:13

Idag var det dags för tollarträning igen. Den här gången var det jag, Yessica och Ulla som hade letat oss ut i kylan. Jag och Phoenix var tidiga och tog en promenad upp i skogen längs skoterspåren. Var riktigt härligt att gå där. Det var hur mycket snö som helst och Phoenix var superglad. När vi skulle tillbaka efter promenaden hamnade vi i världens brantaste backe. Var omöjligt att ta sig ned på fötterna så jag satte mig ned och åkte kana. Åhhh vad Phoenix tyckte det var skoj:)


Sen var det dags att börja träningen. Phoenix var riktigt taggad idag. Jobbade på otroligt fint och med bra kontakt. Tänk om det kunde hålla i sig till tävling med. Längtar verkligen tills det är dags för utomhustävlingar så man får se om det är tävlingen i sig eller hästbajset som gör honom okoncentrerad. Idag körde jag mest moment från klass 2. Jobbade med inkallning med ställande och rutan framförallt men även litegrann på apporteringen och hoppet. Var roligt att se hur duktig ha var. På slutet körde vi en platsliggning där Amos, som låg bredvid Phoenix, sprang upp. Men Phoenix låg kvar så det kändes bra. Provade även på en sittande i grupp som gick bra för allihop.


Nu är det strax dags för sängen. Ska bli såååå skönt!

Av phoenix - 16 februari 2009 20:20

Precis hemkommen efter SSRK-träning i måååånga minusgrader. Men jag är riktigt glad att jag gick dit iaf. Phoenix skötte sig otroligt bra hela tiden. Härlig fokusering på mig och det han skulle göra. Är riktigt intressant att se hur han kan koppla bort de andra hundarna när man gör övningar där dom är nära medan han kan ha så svårt att fokusera när vi är inne i ett ridhus. Kan bara konstatera att hästbajs måste vara grymt fascinerande:)


Efteråt körde vi lite lydnadsmoment med. Även där var han riktigt duktig. Rutan börjar han ha rätt bra kläm på. Fortfarande drar han liiiiite för mycket åt höger men det är nåt vi ska jobba på. I fjärren är första sättandet svårt, sen sitter det bra. Inkallning med ställande har vi precis börjat med så där är det dk:n så det skriker om det. Men det får det vara när det är nytt. Har mest kört det i skogen under promenaderna än, blir väl så att man kopplar det allt mer mot lydnadsplanen framöver. Vill ha så bra grund som möjligt den dagen han klarar sitt lp (om den dagen kommer vill säga). Den som lever får se:)


Nu ska vi försöka återfå värmen igen. Funderar på ett bad men jag har inte bestämt mig än.

Av phoenix - 15 februari 2009 16:12

Här kommer nu den utlovade filmen från dagens tävling...



Av phoenix - 15 februari 2009 14:34

Idag var det lydnadstävling i Nordmaling. Samling nio innebar att vi åkte hemifrån strax innan åtta. När vi kom fram tog vi ut Phoenix för att gå en promenad. Han var helt stirrig och okoncentrerad. Lyssnade noll och ingenting på vad jag sa. Kändes rätt uppgivet, skulle vi kasta in handduken helt och åka hem? Men besölt mig för att stanna, hade ju ändå åkt hela vägen. Satte in monstret i bilen och gick upp till cafeterian för anmälning och lottning. Av femton startande fick vi startnummer fjorton...


Inför platsliggningen var han lite bättre med iaf. Försökte få upp fokus på honom med korv innan vi skulle in i ridhuset. Det givk rätt bra, synd bara att man inte får ta med sig korven in på planen sen:P Han låg lite osäkert hela platsen, käkade bajs och huvudet for på honom. Dock låg han kvar. Fick 9 poäng. Avdrag för att han flyttade sig lite på slutet.


Tandvisningen som brukar vara knölig för oss gick riktigt bra. Han satt snällt medan Anders, domaren kollade honom. 10 poäng. Därefter var det en lång väntan medan alla ekipage körde igenom programmet. Phoenix fick tillbringa den tiden i bilen. Tog ut och rastade honom när ekipage 12 gick in. När vi kom in åkte nosen i backen på samma sätt som i Kramfors. Han inleder linförigheten med världens skutt... Går inte alls bra under linförigheten men skrapar ändå ihop 7 poäng så hoppet lever:)


På läggandet sköter han sig bra. Snusar lite och får ett poängs avdrag men 9 känns bra. Inkallningen tror jag han ska repetera sin fadäs från förra veckan men han kommer in och sätter sig. Bra betalt, 10 poäng.  På ställandet tappar han lite i position på transporten och får "bara" 9 poäng. Dags för apportering. Får ta till ett dk för att han ska ta och sen SPOTTAR han ut den. Har inte hänt förr, 6,5 poäng trots allt. Hoppet går klockrent, 10 poäng. Helhetsbetyget blev 7,5 p. Var jag som drog ned poängen där genom att vara för inaktiv. Vågade inte annat eftersom han blir så himla glad då. Då förväntar jag mig mera studsande. Får testa lite i veckan och se hur det ser ut.


Nu följde en stund av räkning och låååång väntan innan det var prisutdelning. Phoenix skrapade ihop 174 poäng, ett första pris och placering 5/15. Det är jag jättenöjd med! Gullgubben som fortfarande är så pass ung och ändå klarar att leverera när det blir allvar. Är så stolt över honom! 


TACK till Ingrid och Jan Erik för denna guldklimp! 


Nu ska jag sätta mig och redigera filmen. Den dyker upp här senare:)

Av phoenix - 14 februari 2009 23:18

Haha, Phoenix har lekt med en leksaksräv som jag hade när jag var liten. Nu fick han ta med sig den från Kramfors och hem till Övik. Dröjde inte lång stund innan leksaksförstöraren har massakerat räven. Dock har han gjort den mer lik honom själv. Nu har även räven en nackfläck:P


Vad tycks, lika som bär eller??? :)



Av phoenix - 14 februari 2009 21:57

Här kommer lite bilder från fredagens promenad uppe på toppen av slalombacken. Vädret var super och Phoenix var glad:)



Av phoenix - 14 februari 2009 21:42

Idag har jag vart i Kramfors på bröllop. Det var Evelina, min bästa kompis från gymnasiet som skulle gifta sig med sin Peter. Lämnade Phoenix tillsammans med Frida hemma hos mamma och pappa och åkte ut till Dals kyrka. Träffade på Marlene och Robert och gjorde sällskap med dom in i kyrkan.


Vigseln var väldigt fin, brudparet vackra och stämningen trevlig. Vädret var underbart, klarblå himmel och strålande sol. Kan det bli mycket bättre?


Efter vigseln bjöds vi på lunch och tårta innan brudparet åkte vidare. Jag åkte till mamma och pappa och tillbringade resten av dagen där. Nu är vi hemma och ska ladda inför morgondagens bravader.

Av phoenix - 13 februari 2009 21:31

Fredagkväll var det alltså äntligen dags för träffen med Kaizers vänner ute hos Lena i paradiset Sörgård! Det var jag, Ulla, Susanne, Karin, Annica och Sonja som åkte ut till Lena vid sextiden på kvällen. Där möttes vi av Lena som bjöd på husesyn till att börja med. Därefter bjöds vi på underbart god trerättersmiddag. Inte helt fel det inte...


Kvällen tillbringades vid köksbordet under ett gediget surrande. Vi hann avhandla allsköns skvaller under de sex timmar som vi satt och tjötade. De mest skilda ämnena diskuterades, allt från gamla minnen till galningar som erbjuder sina "tjänster" i de mest bisarra situationer. Som vanligt när vi träffas var stämningen hög, mycket surr och skratt från alla håll. Ett ämne kom vi tillbaka till ett flertal gånger och det bjöds på chockerande avslöjanden. Vad? Det behåller vi inom gruppen:P


När Sonja startade upp bilen för att den skulle bli varmkörd undrade jag förvånat varför hon ville åka hem redan. Kollade på klockan och insåg att kvällen hade rusat iväg, klockan var nämligen nästan ett. Skjutsade hem Ulla till Järved och passade på att hämta hem Phoenix som hade tillbringat kvällen tillsammans med Easy och Casper. Perfekt lösning för honom, Tack snälla Peter för att du tog hand om honom! Det var guld värt!

Ovido - Quiz & Flashcards