Alla inlägg under januari 2010

Av phoenix - 19 januari 2010 09:00

Uscha, jag känner mig dålig på att blogga men jag har som inget att skriva om känns det. Dagarna rinner iväg och många av dom ser likadana ut och en upprepning av vad man skrev sist är nog inte så inspirerande. Men jag ska göra ett försök iaf.


I helgen var jag och Ulla och körde lite apportering och lydnad med grabbarna. Det gick bra tycker jag. Inriktade oss mycket på dirigering idag vilket fungerade fint. Phoenix har dock lite svårt för det när man ska stå och dirigera honom på avstånd. Men jag har varit dålig på att träna det så det får jag helt ta på mig! Dice tog ett steg tillbaka och ville bara ha dummyn själv.


Igår var jag och Susanne och kikade på tollarvalpar vilket var skoj! Alltid roligt med valpar fast nog är jag glad att Dice börjar bli stor nu. En av dom var riktigt vass i munnen och högg en friskt i fingrarna. Det saknar jag INTE från valptiden och heller inte det ändlösa kissandet inne. Nu är ju Dice helt rumsren och säger till när han vill gå ut genom att gå och ställa sig vid ytterdörren. Han får allt bättre håll och behöver inte gå ut särskilt ofta längre.


Satt och surrade med Maria igårkväll på msn och fick tips och idéer till träningen. Nu ska jag ta tag i det här, struktur och veckomål blir det för lilltrollet. Blandat med massa bus och lek så klart:) Sitter och klurar på vad jag ska ha för mål första veckan. Kollade på en film här om dagen från när Phoenix var på dagen lika gammal som Dice och hjälp vad mycket han kunde då. I princip hela lydnadsklass ett, dock med massa detaljer som behövde slipas men ändå. Dice kan inget moment:P Ska dock villigt erkänna att jag har tagit det mycket lugnare med hans träning. Var lättare med Phoenix eftersom jag var ledig med honom i flera veckor över sommaren. Med Dice har jag jobbat heltid samt att även Phoenix vill vara med och träna så det är ju helt naturligt att han inte kan lika mycket.


Får se vad vi hittar på ikväll, blir nog en promenad i skogen iaf. Kanske lite träning med:)

Av phoenix - 14 januari 2010 09:34

Den här veckan har vi kommit igång lite bättre med träningarna igen. I söndags var vi på Johanssons tillsammans med Ulla och hennes pojkar och tränade lite apportering. Phoenix var allmänt superglad ochbara slamsade. Men det är roligt att han kan vara en buse med så det var inget jag brydde mig om. Bättre att han är glad och sprallig:)


Dice provade vi först några enkelmarkeringar på men då fattade han inte grejen. Provade istället att själv kasta iväg dummyn samtidigt som jag höll i honom. Då funkade det mycket bättre, han kom tillbaka direkt med den! Mattes gopojk:)


På tisdag och onsdag har jag kört lydnad tillsammans med Jessica och Amos. Det har verkligen varit roligt. Var så länge sedan vi träffades. Provade även på några budföringar med Dice och han sprang så glatt till Jessica som hade hans favorittrasa och kampade med honom när han kom fram. Inte lika inspirerande att springa bort från trasan dock:)


Phoenix skötte sig kanon! Testade på några fulla klass tre-moment, bland annat rutan, hopp-apport och vittring och han gjorde det så himla bra. Speciellt vittringen är jag grymt nöjd med! Den har vi ju haft stora problem med men med hjälp av vår nya vän (träningsboken) så har vi kommit så mycket framåt. Var i övrigt en glad och taggad kille som sprang med god fart!


Får se vad vi hittar på ikväll, kylan är tydligen tillbaka igen. Det är inte så skoj:(

Av phoenix - 9 januari 2010 14:46

Idag var det inte superkallt som det har varit de senaste dagarna. Kändes nästan som vår:) Var bara 6 minusgrader idag så det är stor skillnad motför hur det har varit med temperaturer på under 20 grader. Vi tog med oss pojkarna till skogen uppe på Skyttis där vi lekte lite i snön och knäppte kort. Var riktigt härligt med snö och sol!


Imorn ska vi träna lite med Ulla, Easy och Casper, det ska bli riktigt roligt. Vi har ju tränat ensamma sista två veckorna och det blir man lite less på. Får se vilkt humör pojkarna är på. Ikväll ska vi nog klicka lite, eventuellt följer Dice med Frida och hälsar på Lotta och hennes hund Christian. Det är en av Dices favoritkompisar, dom busar jättemycket ihop medan Phoenix inte är speciellt förtjust i honom.


Vi passar även på att skicka ett grattis till Phoenix kullbror Perry som fick CK på My Dog! Kul att vi har en sån snygging till bror!


Bilder från idag:


                                  

Av phoenix - 6 januari 2010 17:44

Jag och grabbarna tog en tur ut till mattes favoritställe idag. En av stränderna ute vid Ottelandet. Är bara såå vackert där! Finns inte nåt mer rogivande ställe. Där skulle jag kunna sitta hur länge som helst. Synd bara att det fortfarande är så kallt.


Försökte få lite kort på grabbarna, gick väl så där. Kort på dom stillasittande är inte nåt problem men när det kommer till busbilder så strejkar dom. Man ska inte vara ensam när man ska knäppa såna kort. Så länge vi är i rörelse så busar dom och springer en massa men så fort jag stannar och tar fram kameran så står dom med stilla och håller sig kring benen på en:P Till slut ger jag upp och vad händer så fort kameran är borta, jo då är det full fart igen. Suck:)


Ikväll blir det lugnt, ska njuta av sista dagen med lugn och ro innan jobbet kallar igen imorn. Skönt dock med en lugn start med bara två arbetsdagar första veckan:)


          Så här står han ofta när han kissar Dice:)


                  

Av phoenix - 5 januari 2010 21:42

Ja igår kom den äntligen min nya kamera. Riktigt skoj! Tyvärr hade dom missat att skicka med nån instruktionsbok så nån koll på finesserna har jag inte alls. Måste åka bort på Elgiganten och höra om jag kan få hämta ut en därifrån. Är ju enklare än om man måste självlära sig allt. Eller så får jag gå fotokursen som följer med. Kanske skulle ta den i Östersund och passa på att visa upp Dice för Lena samt träffa lilla söta Signe... Ja vi får väl se.


Var ute en sväng imorse medan de var nästan sol och testade lite. Tyvärr var det ruskigt kallt så fingrarna frös typ sönder och killarna hade en trög dag, stod mest och grävde och åt allt som dom lyckades gräva fram. Så dom där actionbilderna som jag ville ta uteblev. Men några fina kort hann vi få iaf.


Igår var det träning men dessvärre var det ingen annan som ville vara med. Vi körde en stund iaf, jag och grabbarna men det hade varit roligare om man hade vart fler. Nu lägger jag inte ut några träningar på ett tag. När jag har skrivit in dom så känns det som att jag måste finnas där, då kan jag inte stanna hemma. Det ansvaret behöver ingen annan känna eftersom det inte är dom som skrivit ut träningen vilket leder till att jag ofta står där själv. Då är det bättre att jag inte skriver nåt, då kan jag vara hemma med om jag inte känner mig sugen eller om vädret inte är det bästa. Jag har full förståelse för att man är hemma, no hard feelings. Är mer för min egen skull som jag väljer att inte skriva ut några fler. Dock tränar jag gärna så det är bara att höra av er om ni är sugna:)

Har införskaffat en ny klicker nu så nu kör vi en hel del inneträning med. Phoenix har verkligen fattat grejen nu. I början trodde han att jag körde en kontaktövning så vi kunde stå otroligt länge och invänta varandra men nu fattar han att han ska erbjuda beteenden och då går det riktigt bra. Är så roligt att se honom, svansen går och han far runt som ett litet jehu och provar. Väldigt snabb på att koppla klicket till att han gjorde rätt. Dice är också duktig men han behöver många fler klick innan han förstår att han hittat rätt beteende.


Vi var ut till Lena och Kaizer i söndags och promenerade. Jätteskoj med sällskap på turen, blir så himla mycket trevligare än att gå själv. Hann som vanligt med en hel del skvaller och tjöt:) Måste skärpa till oss och träffas oftare, blir alldeles för långt mellan gångerna nu. Min lille Dice är inte så liten heller. Jag jämför ju honom med Phoenix som är 53 cm hög. Då ser han ju ut som en liten babyvalp men bredvid Kaizer var han plötsligt stor. Kaizer är ju ganska liten, 48 cm och Dice såg då ut att vara lika hög som honom. Däremot fattas det på bredden och längden jämfört med Kaizer. Blir roligt att se hur han kommer se ut när han var växt klart:)

                                      

Av phoenix - 2 januari 2010 23:04

Har ju jullov nu och det är superskönt men samtidigt har jag så otroligt tråkigt. Har så svårt att hitta på nåt roligt att göra och ingen annan verkar ha så mycket tid över för träning. Blir lite less på att träna ensam och det går oftast så fort att bli klar när det bara är en hund som ska träna. Dice pass är så himla korta så dom räknas inte riktigt.


Har spenderat en del tid på att läsa i min nya hundbok. Mycket bra bok som jag känner tillför ett nytt tänk. Den är baserad på klickerträning vilket jag ska försöka mig på med Dice hade jag tänkt. Därför har vi jobbat mycket med det inomhus på honom. Bara mest försökt få in honom i tänket på hur han ska jobba. Men vad händer då, jo ikväll när jag ska träna så ger klickern upp. Hur många  människor lyckas förstöra en klicker?? Jag har då aldrig hört talas om nån. Imorn blir det att åka iväg och inhandla en ny. Kanske borde köpa två så jag har en i reserv. Man vet ju aldrig hur länge jag lyckas hålla nästa vid liv:P


Idag var jag och hundarna upp på torpet och promenerade. Ägnade stor del av turen till att belöna spontana inkallningar när dom kom in utan att jag bett om det och i god fart. Vi körde även lite stanna kvar övningar vilket går riktigt bra. Kör inga långa stunder, ca 10 sek bara och det fixar han. Vill inte skynda på det utan han ska få jobba i lugn takt. Känns som att han behöver mer tid på sig att lära sig saker än Phoenix behövde och vi har ingen brådska. Det får ta den tid det tar.


Imorn ska vi träffa Lena och Kaizer och ta en tur i skogen. Det ska bli riktigt roligt, var så länge sen vi sågs nu. Så det ser vi fram emot. Ska även göra ett försök att filma Dice lite nån dag. "Farmor" vill ju se honom och idag när hon skulle få se honom via webkameran så var han bara supertrött och ville sova. På måndag eller tisdag kommer förhoppningsvis nya kameran med. Det ser jag fram emot!


Satt och kikade på utställningar och tävlingar för 2010 för en stund sedan. Finns så mycket man vill vara med på. Är så sugen på att åka på lagkampen, skulle vara skoj om vi kunde få ihop ett lag från Övik. Nån som är sugen??? Specialen ska vi åka på i år. Det är ett måste, vill så gärna träffa pappa Ace med matte samt alla syskonen. Verkar som de flesta ska åka. Funderar mest på vad vi ska vara med på. Dice får gå utställningen iaf, i övrigt vet jag inte. Skulle vilja starta jakten med nån av dom, får se hur träningen fortskrider. Måste köpa fågel så vi kan träna mer vilt. Blir alldeles för sällan och för tillfället finns inga fåglar alls i frysen.


Såg att ett av Dice syskon nu har gått ned till två mål mat per dag. Funderar på om jag ska byta ned på Dice med. Han är ingen storätare och kan vara kinkig att få i tre ggr. Det skulle även underlätta för Phoenix del. Han bantar ju nu och hans ranson går inte att sprida på tre mål så han har i dagsläget jobbigt när Dice äter sin kvällsmat.


Skickar med en bild på Dice och Mio, inte ofta dom kommer så här bra överens. I Dices ögon är Mio en jätteskojig leksak:)


  



Av phoenix - 1 januari 2010 21:11

Nytt år och nya tag:) Nyårsafton flöt på lugnt i hemmets trygga vrå. Ville inte sticka iväg på några större äventyr så här under Dice första nyår. Vi gjorde god mat och tog det bara lugnt under kvällen. Vid tolvslaget satt vi inne i soffan och kikade och pojkarna satt med oss. Båda två var lugna men nyfikna på vad som hände där ute. Så skönt att ingen av dom tyckte att det var otäckt.


Vi började det nya året med att jag och Frida tog med oss grabbarna upp på Åsberget och promenerade i djupsnön. Totalt ensamma, djup pudersnö och glada pojkar, kan det bli mycket bättre? Vi hade en härlig timme med promenad, bus och fotografering. Sista rycket med gamla kameran, förhoppningsvis så kommer den nya på måndag:) Efteråt var alla trötta och nöjda och vi tog det lugnt hemma ett par timmar.


På kvällen tog jag med mig båda pojkarna på en träningstur. Först en kort rasttur i skogen och sen körde vi lite lätt på planen. Var så otroligt roligt för det här var första gången som jag fick Dice att komma tillbaka med sin belöning. Tidigare har han lagt sig själv med den eller lämnat den och kommit tillbaka ensam men idag kändes det verkligen som att poletten trillade ned på honom! Åhh var så himla roligt att se honom! Så glad och duktig kille:) Blir roligt att se om det sitter kvar nästa gång vi tränar. Men nu vet jag hur jag ska jobba med honom i det här. Tänk att man kan ha så roligt tillsammans!


Imorn får vi se vad det blir, har inga direkta planer. Skönt att vara ledig men samtidigt blir det lite långtråkigt med ibland.


Lite bilder från dagen:


                                      

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Våran gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards