Alla inlägg den 29 september 2009

Av phoenix - 29 september 2009 19:45

Idag har hundarna haft en tråkig dag medan jag jobbade. De fick vara hemma en timme själva först innan jag for hem och hämtade dom. Då for vi ut till Domsjö för vaccinering av lille Dice. Gick jättebra, han sa inte ett knyst, något som storebror gjorde när han var dit första gången:) Dice var mera lättmutad, lite godis bara och då gick det fint. Sen fick grabbarna följa med till skolan där vi lekte lite på fotbollsplanen tills matte skulle ha lektion. Under eftermiddagslektionerna fick dom vara hemma.


Så när jag slutae jobba for jag diretk hem och hämtade upp dom och sen åkte vi ut till Åviken där jag gick ut ett spår åt Phoenix som var ca 1 km långt, med en spetsvinkel och 8 pinnar. La spåret på skiftande mark och med ett parti i ett svårframkomligt område. Sen la jag ett ca 10 meter långt korvspår till Dice innan vi åkte ned till stranden och busade medan spåren låg till sig. Hade med mig en fågel som Dice gjorde sitt bästa för att äta upp och Phoenix fick apportera i vattnet.


Tillbaka till spåret där Dice fick gå först den här gången. Mycket fram och tillbaka i spåret idag men han hittade fram till slutet iaf:) Sen var det Phoenix tur. Han hittade själv spårstarten och tog an spåret direkt. Efter första pinnen tappade han men han hittade tillbaka till spåret och hittade nästa pinne med. Spetsvinkeln tog han direkt och gick ut på tredje sträckan. Där kom han några meter på sidan av pinnen men viker av och plockar den med:) Nästa vinkel var inga problem och han tar båda pinnarna som kommer utan problem. In i det kluriga området men det var tydligen inte alls svårt. klockrent går han... Vidare och på sista sträckan blev han nog trött. Stannar upp, vänder sig och kikar på mig. När jag säger åt honom att spåra så fortsätter han men han tappar en gång till vid en passage över en bred stig. Men han löser det efter en ringning och spårar sen fram till slutet utan problem. Summa summarum, alla pinnar var med och han hittade dom på egen hand! Matte supernöjd med grabben. Var första gången han gick ett så långt spår och han klarar det.Vilken kille man har:)


Nu sover båda killarna gott!

Av phoenix - 29 september 2009 06:58

Igår fick jag ett trevligt mail från Ingrid, Phoenix uppfödare. Hon har DNA testat Viska som är mamma till Phoenix med avseende på PRA. Jag har varit in på hunddata titt som tätt för att se om resultaten skulle ha kommit men utan resultat. Igår fick jag dock veta. Viska är A, dvs helt fri från anlag:) Pappa Ehmil är också A vilket innebär att Phoenix och kullsyskonen samtliga blir A. Så nu slipper man fundera på det och behöver heller inte testa Phoenix nån gång. Skönt att veta!


I övrigt så tränade vi apportering igår vilket gick ganska bra. Vi försvårade övningarna en del till exempel genom att flytta bak söket ca 10 meter. Detta innebar att hundarna nu vbar tvungna att jobba ut och förbi det gamla sökområdet vilket Phoenix tyckte var svårt. Fågeln gick bra idag även om något snabbare upptag önskas. Farten hade han, såg fint ut!


Lille Dice fick komma ut och prova på fågeln efteråt och det gick bara bra. Han har inget problem med att stoppa pippi i munnen men han vill INTE ge den till matte:P Det får vi ta senare... Till Maria och pappa Ace, tyvärr hade matte glömt ladda batteriet till kameran så det blev inga bilder. Ska försöka igen senare i veckan.


Idag ska vi åka och vaccinera Dice. Blir spännande att se vad han tycker om det:)

Ovido - Quiz & Flashcards