Alla inlägg den 20 september 2009

Av phoenix - 20 september 2009 17:37

Idag har det verkligen varit en hunddag. Phoenix och jag for till Överhörnäs en stund imorse och kollade lite på agilityn och sen for vi hem och hämtade upp Frida och Dice. Sen styrde vi mot Åviken och jag gick ut ett spår åt Phoenix medan dom andra väntade i bilen. Idag la jag ett längre spår åt honom som dessutom blev betydligt krångligare än jag hade tänkt. När jag svängde av i en vinkel för att gå ut på ett hygge så kom jag till en djup bäck full med nedfallna trädstammar i. Den gick inte att passera på det stället så jag fick vinkla av igen nästan direkt för att sedan vinkla ännu en gång strax efter där det gick att komma över. På hygget var det sedan sandunderlag, något vi aldrig spårat i och jag la dessutom en spetsvinkel vilket Phoenix inte har stött på innan. La ut 7 pinnar plus slut och spåret blev väl ca 700 meter långt skulle jag tro.


Vädret var strålande idag så tanken var att åka ned på stranden och ta kort på killarna medan vi väntade på att spåret skulle ligga till sig. Men i bilen på vägen dit så inser jag att jag har glömt kameran så några kort skulle det inte bli. Vad jag i det läget hade glömt var att jag hade stoppat ned kameran i träningsväskan men det skulle jag inte inse förrän senare.


Nere på strande blev det en massa lek och bus och Dice förvånade mig ordentligt. Vi var ju på samma ställe dagen innan med Ulla och då badade alla dom stora hundarna men Dice blötte inte ens tassarna. Idag skuttade han ut efter Phoenix nästan varje gång. Dock inte längre än att magen skonades från blötan. Typiskt att det inte blev några bilder.


När vi väntat klart så åkte vi tillbaka för att gå spåret medan Frida och Dice satt kvar i bilen. Phoenix var ivrig och hade jättebråttom idag. Gick alldeles för fort och då blir det svajigt. Men han överraskade mig genom att lösa spåret kanon. MIssade två pinnar men gick över dom så att matet hittade dom så han befann sig på spåret iaf. Spetsvinkeln tog han direkt, utan minsta tendens till att tveka. Slutpinnen gick han rätt på så matte är supernöjd med hans insats.


Dice fick ett litet kort korvspår som igår. Den här gången visste han vad som väntade för efter att ha satt i sig första korven så blev det HÖG fart framåt. Tror han hann springa förbi 5-6 korvar innan han lugnade sig. Gjorde sedan en avstickare åt vänster, stannade sedan upp, vädrade och går tillbaka till spåret. Sååå duktig:) Vid det här laget hade jag hittat kameran så Frida filmar honom medan han spårade. Vill du se filmen så kolla här.


Sedan svängde vi ned till Gullvik för att se om vi kunde få till några strandbilder i det vackra vädret. Det gick som vanligt halvdåligt. Fick ta Frida som fotograf för han skulle absolut vara precis där matte var idag. Här blåste det dock mer och var höga vågor så här ville han inte alls bada... Här kommer några bilder från dagen


 

                                  Mattes stora kille. Så stilig!


 

                                                   Matte och Dice


 

                        Vilka snyggingar:)

 

 

                                      Vad ska vi göra matte?


   

                                      Världens sötaste Dice!


  

                                    Jag gör vad som helst för godis!

 

 

                                         Jag kommer matte! 


 

                                           Buspojkarna:)

  

                                                 Får jag den? Snälla...

Av phoenix - 20 september 2009 09:49

Igår blev det en tidig morgon för att jag skulle hinna rasta båda hundarna, äta frukost, packa ned grejerna i träningsväskan och hinna i tid tills Ulla skulle hämta oss. Vi hade nämligen bestämt oss för att träna lägdspår på förmidagen och sedan åka bort och kika lite på agilityn som hade tävlingar i Överhörnäs. När vi kom ut på Genesön till "vår" lägda var det dock upptaget. Såg ut att vara nån skyddsträning eller liknande. Vi blev lite ställda kan jag lova, vart skulle vi nu hålla till. Vi beslutade oss för att det fick bli skogsspår istället och fortsatte därför till Åviken. Väl framme gick vi ut tre stycken spår. Phoenix fick ett som var ca 400 meter tror jag.


Sedan tog vi med oss grabbarna till stranden där de fick rasta sig och leka lite. Full fart som vanligt var det och de tre vuxna badade. Dice har inte vågat sig på bad ännu. Efter 45 minuter åkte vi tillbaka till spåren och jag la ut ett litet korvspår till Dice med små korvbitar i. Blev väl totalt kanske 5 meter eller nåt:)


Easy var först ut på sitt spår. Han har en sån drivkraft i början av spåret. Går alldeles för fort och då slår han kraftigt efter spåret. Men han dras till pinnarna även om han hamnar några meter på sidan om dom. Efter första vinkeln lugnade han ned sig och då spårar han bättre. Dock blir det fortfarande en hel del slag över spåret. Han är oförskämt bra på att hitta pinnarna. Har än så länge aldrig missat någon!


Phoenix gick ut som nummer två. Han visste precis vad han skulle göra. Vek av från stigen där jag gått in till spårstarten självmant och jag behövde aldrig uppmana honom att ta rätt på spåret. Han tappade lite alldeles innan spårstarten men jag valde att låta honom lösa det på egen hand och det lyckades han med. Första sträckan fanns det en pinne på och den hittade han, kom precis rätt på den. Andra sträckan passerade över en bred stig vilket han haft problem med tidigare. Då har han velat vika av längs stigen även om spåret fortsatt rätt fram men det löste han utan problem idag. På den här sträckan hade jag ingen pinne men när vi nästan var framme vid vinkeln så ser jag att det plötsligt är två bärplockare som befinner sig vid sista sträckan och spårslutet. Fan tänker jag, hur ska dte här gå. Det här kommer bli för svårt...


Phoenix har dock inte sett dom och tar vinkeln utan problem. På terdje sträckan hittar han pinne nummer två, även denna gång kommer han rätt på. Vi fortsätter och han tar nästa vinkel med. När han sen hunnit ett par meter in på sista sträckan tittar han upp och ser bärplockarna. Nu är det kört tänkte jag, han kommer skälla på dom men inte då, han vänder tillbaka huvudet till spåret och jobbar vidare. Får ett litet tapp men ringar in på spåret igen. Hittar spårslutet som bara befinner sig någon meter från den ena bärplockaren. Är så imponerad av honom!


Näst på tur var Cappe. Han tar an sitt spår jättebra och spårar rakt och fint i spårkärnan. Tar första pinnen utan problem och så även vinkeln. Han får också passera en stig men det bekommer honom inte. Andra sträckan går lika fint, inga problem alls. Vid sista vinkeln kommer han tydligen på att han måste kissa så det gör han länge och väl:) Fortsätter sedan spåret utan pardon. När vi börjar närma oss spårslutet ser han trött ut men han fixar det och går rätt på sista pinnen! Han var otroligt duktig idag Casper. Var så roligt att se!


Sist ut var lille Dice. Tog ett tag innan han kom på vad han skulle göra men sen löste han sitt lilla spår med. Duktig kille! Dagen avslutades sedan med att titta på agilityn. Var riktigt trevligt, ett bra arrangemang!

Ovido - Quiz & Flashcards