Alla inlägg den 18 januari 2009

Av phoenix - 18 januari 2009 19:00

Idag har vi varit i Kramfors för att fira mamma som fyllde år igår. Vi hade med oss blommor, paket och en marängtårta som uppskattades mycket. Var lite roligt eftersom mammas kommentar när hon fick blomman var, hur visste du att jag vill ha en sån här? Det har jag velat ha hela mitt liv! Jag som bara tog en som jag tyckte var fin:)


Efter att mamma och pappa bjudit oss på en härlig middag bestående av fondue så styrde vi mot ridskolan. Hade bokat in en träning tillsammans med Kramfors Brukshundklubb inför vår debuttävling som kommer att hållas i just det ridhuset om ett par veckor.


Var väldigt spänd på att se hur Phoenix skulle reagera. Massor av nya hundar, ny lokal med nya ljud samt en massa hästbajs men det gick riktigt bra. Började med en kombinerad platsliggning/platssittning. Var ca 15 hundar på rad där några låg, några satt, vissa förare var gömda andra inte. Phoenix låg kanon! Föraren till en av hundarna bredvid honom gjorde det jobbigt för honom. Trodde att han skulle lyssna på henne och sätta sig upp då hon gång på gång upprepade kommandot SITT (!) till sin hund. Men prinsen låg fint kvar utan att ens tendera att sätta sig. En av dom andra hundarna klev upp när husse försvann för att stå gömd och Phoenix låg kvar. Känns kanon med tanke på tävlingens platsliggning!


Körde igenom lite linförighet, läggande, ställande, apportering och inkallning. Phoenix skötte sig fint. Apporteringen kunde han ha bjudit lite mer mot bocken men annars är jag jättenöjd. Han var lite väl intresserade av bajset när han inte var under kommando men när vi väl körde nåt så var han med mig!


För skojs skull så ville jag även testa en ruta med honom. Fanns tre stycken rutor uppställda med sågspånsränder runt om. Satte honom på ca 8 meter och kommenderade rutan. Han överraskade mig genom att gå in helt perfekt i den! Han har ju oftast gått mot främre högra konan men idag gick han rakt in. Hihi, inte helt fel när de överraskar positivt:)


NU är vi hemma igen. Blir en lugn kväll med lite tv-tittande idag. Närmaste aktivitet blir lydnadsträning på bilprovningen på onsdag. Ska bli skoj!

Ovido - Quiz & Flashcards