Alla inlägg den 24 januari 2009

Av phoenix - 24 januari 2009 17:09

I förmiddags var jag och Phoenix och traskade i skogen ovanför Sörliden, Salmostaden. Var kanonbra spår, många som hade trampat före oss. Phoenix sprang lös omkring mig, njöt av livet och snusade på allt och ingenting. När vi sedan är på väg tillbaka nedför backen mot Sörliden så står det plötsligt en stor brun labbe och spänner sig på stigen. Jag säger till Phoenix att stanna vilket han gör och vi väntar på stigen. Ingen ägare syns till och plötsligt springer labben mot oss. Då kan inte Phoenix hålla sig utan går fram mot den.


Dom nosar av varandra medan jag ropar på Phoenix. När han inte lyssnar går jag fram och kopplar honom. Då hörs en mansröst nere på stigen. Kom nu Zorro (tror jag det var). Men inte går hunden till husse inte. Denne står kvar på stigen och ropar och ropar, dock utan en ansats att gå upp och hämta hunden. Till slut börjar jag gå nedåt med Phoenix som nu börjar bli irriterad på labbens närgångna inviter så till slut är vi jämsides med mannen. Han gör inget försök att koppla sin hund utan går då uppåt längs stigen och ropar på hunden. Denne tycker dock att det är mycket mer intressant att följa med oss. Mannen säger att hans hund bara vill leka medan jag svarar att Phoenix börjar bli könsmogen och skulle kunna säga ifrån. Det verkar han inte alls bry sig om.


Phoenix börjar nu säga ifrån ganska vasst när inte den andra hunden bryr sig och mannen ropar bara att skicka hit honom du. Jag provar att kommendera honom att gå till husse, att gå mellan honom och Phoenix samt att ryta ifrån och handgripligen knuffa iväg honom. Allt utan resultat. Börjar oroa mig att det ska bli slagsmål eftersom Phoenix tydligt visar att han inte uppskattar situationen. Tänk om labben svarar! Känns som att det blir slarvsylta av min hund då eftersom han är MYCKET mindre än labben är. Till slut lyckas jag knuffa undan honom en ordentlig bit samtidigt som Zorro lyssnar på husse och bestämmer sig för att följa med honom.


Blir så himla arg på såna människor. Kan man inte ha koll på hunden så bör han inte gå lös. Och ser man att situationen går en ur händerna så bör man kanske gå fram och hämta hunden. Men denne man verkade mest tycka att det var roligt... Phoenix skötte sig inte heller perfekt men då valde jag att gå fram och ta rätt på honom åtminstone.


Sen borde jag ha vart sturskare och krävt att han skulle koppla sin hund. Hoppas Phoenix inte tyckte att matte var alltför mesig bara.


Av phoenix - 24 januari 2009 14:43

Nu är vi precis hemkomna efter dagens träningspass. Kan inte påstå att jag känner mig nöjd med min och Phoenix prestation idag. Känns som att vi är inne i en period där vi inte är helt överens. Antagligen är det så att han har kommit in i en trotsperiod så ikväll ska jag sätta mig ned och fundera på hur jag ska gå vidare med träningen. Kan inte fortsätta som idag för då kommer ingen av oss att tycka att det är roligt så länge till. Endera måste vi ta en paus från fågelträningen eller så backa tillbaka och köra helt kravlöst och lekinriktat ett tag.


Han har blivit så himla slamsig emd fåglarna och vill inte riktigt komma in med dem utan vill gärna kasta runt med dom eller lägga sig och bita på dom. Markeringarna gick inge bra idag. Visst han springer ut, plockar upp dom men sen börjar cirkusen. Vet inte om han vill showa för publiken eller vad han sysslar med riktigt. Linjetaget gick ganska bra. Första var fint, dom andra går han ut snett på och där kom det som faktiskt funkade bäst idag. Vid korrigering när jag ropade tillbaka honom så lyssnade han faktiskt och vände. Det har han haft väldigt svårt med tidigare. Så det känner jag mig kanonnöjd med.


Söket var inget vidare idag. han var ute och cyklade ett flertal gånger och hade dålig koll på området han skulle söka av. Men men, vi får ta oss en funderare ikväll och se hur vi kan lösa det. Passiviteten funkade dock riktigt bra idag. Han ligger helt tyst och kikar medan de andra jobbar. Är helnöjd med den biten. Han vill mycket men testar mig nog en aning för tillfället. Vi har ju haft det så lätt hittills så nu är det väl vår tur att få jobba lite:)


Casper skötte sig kanonbra idag. Han fick köra först och hade inga problem med fåglarna idag. Vi lät honom få jobba med enbart mörka fåglar idag för att han skulle få lyckas.


Amos gjorde stora framsteg även han. Mycket lugnare än tidigare och plockade fåglarna vid alla försök. Fortfarande väldigt glad och vill gärna busa med fåglarna men som sagt han tar dom och visar en härlig vilja.


Easy skötte sig prickfritt idag. Jättetaggad och med snygga markeringar, klockrena linjetag och ett bra sök. Kul att se honom in action.


Vårt nya tillskott Falcon klarade sig bra. Han plockade fåglarna och var glad och nöjd. Blir intressant att se hur han fortsätter att utvecklas... 


Kommer lite bilder senare. Måste ordna  upp en krissituation först..

Ovido - Quiz & Flashcards