Direktlänk till inlägg 24 januari 2009

Fågelträningen

Av phoenix - 24 januari 2009 14:43

Nu är vi precis hemkomna efter dagens träningspass. Kan inte påstå att jag känner mig nöjd med min och Phoenix prestation idag. Känns som att vi är inne i en period där vi inte är helt överens. Antagligen är det så att han har kommit in i en trotsperiod så ikväll ska jag sätta mig ned och fundera på hur jag ska gå vidare med träningen. Kan inte fortsätta som idag för då kommer ingen av oss att tycka att det är roligt så länge till. Endera måste vi ta en paus från fågelträningen eller så backa tillbaka och köra helt kravlöst och lekinriktat ett tag.


Han har blivit så himla slamsig emd fåglarna och vill inte riktigt komma in med dem utan vill gärna kasta runt med dom eller lägga sig och bita på dom. Markeringarna gick inge bra idag. Visst han springer ut, plockar upp dom men sen börjar cirkusen. Vet inte om han vill showa för publiken eller vad han sysslar med riktigt. Linjetaget gick ganska bra. Första var fint, dom andra går han ut snett på och där kom det som faktiskt funkade bäst idag. Vid korrigering när jag ropade tillbaka honom så lyssnade han faktiskt och vände. Det har han haft väldigt svårt med tidigare. Så det känner jag mig kanonnöjd med.


Söket var inget vidare idag. han var ute och cyklade ett flertal gånger och hade dålig koll på området han skulle söka av. Men men, vi får ta oss en funderare ikväll och se hur vi kan lösa det. Passiviteten funkade dock riktigt bra idag. Han ligger helt tyst och kikar medan de andra jobbar. Är helnöjd med den biten. Han vill mycket men testar mig nog en aning för tillfället. Vi har ju haft det så lätt hittills så nu är det väl vår tur att få jobba lite:)


Casper skötte sig kanonbra idag. Han fick köra först och hade inga problem med fåglarna idag. Vi lät honom få jobba med enbart mörka fåglar idag för att han skulle få lyckas.


Amos gjorde stora framsteg även han. Mycket lugnare än tidigare och plockade fåglarna vid alla försök. Fortfarande väldigt glad och vill gärna busa med fåglarna men som sagt han tar dom och visar en härlig vilja.


Easy skötte sig prickfritt idag. Jättetaggad och med snygga markeringar, klockrena linjetag och ett bra sök. Kul att se honom in action.


Vårt nya tillskott Falcon klarade sig bra. Han plockade fåglarna och var glad och nöjd. Blir intressant att se hur han fortsätter att utvecklas... 


Kommer lite bilder senare. Måste ordna  upp en krissituation först..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards